Wat is de Facebook Edgerank nu eigenlijk en hoe verbetert het uw Social Business? Hier geven we in één overzicht het verhaal rondom deze nieuwe ranking.  

Wat is Edgerank?

Laten we bij het begin beginnen. De term ‘Edge‘ in Edgerank komt voort uit de benaming die Facebook geeft aan content. Een status update is een edge; het liken of reageren op een status update is een edge; het uploaden van een foto is een edge en ook het aanpassen van je relatiestatus is een edge. Kortom: elke interactie die jij als gebruiker met Facebook hebt, creëert een edge.

Edgerank = Affiniteit x gewicht x verval

Untitled-1

Affiniteit is een score die is gebaseerd op hoe ‘close’ jij met een andere gebruiker bent. Hoe vaker jij een profiel van iemand anders bezoekt, zijn foto’s bekijkt en zijn status updates leuk vindt, des te hoger is zijn affiniteitsscore met jouw profiel en des te vaker zal hij of zij terugkomen in jouw nieuwsoverzicht. Let wel op: affiniteit is one-way-traffic: als een persoon vaker in jouw nieuwsoverzicht verschijnt, betekent dit niet dat dit andersom ook zo is. Dit is ook minder goed nieuws voor Facebookpagina’s van merken en organisaties. Zij zullen meer moeite moeten doen om in jouw nieuwsoverzicht te verschijnen en te blijven.

Gewicht is een score die is gebaseerd op de ‘waarde’ van de content. Sommige stukken content zijn meer waard en wegen daarom zwaarder mee in het Edgerank-algoritme. Facebook zelf is erg terughoudend in het vrijgeven van informatie over deze waardes, maar de meeste experts zijn het erover eens dat foto’s, video’s en links de meeste waarde hebben. Het liken van een Facebookpagina van een merk of organisatie heeft weer een lagere waarde. Ik gok dat we het toevoegen van je locatie, via het recent aangekondigde Facebook Nearby, ook binnenkort aan het meest waardevolle rijtje mogen toevoegen. Voor merken is het dus belangrijk om hier rekening mee te houden en hun postings te voorzien van waardevolle content.

Verval is tenslotte een score die is gebaseerd op tijd: nieuwere postings maken meer kans om in het nieuwsoverzicht te verschijnen dan oudere. Het belang hiervan voor marketeers is groot. Om ervoor te zorgen dat zo veel mogelijk fans de posting ook echt zien, kan deze het best geplaatst worden op het moment dat de doelgroep Facebook ook daadwerkelijk gebruikt. En tja, dat is nou eenmaal niet op werkdagen tussen 9 en 5.

Om deze reden is een sterke contentstrategie erg belangrijk voor nieuwe en bestaande Facebookpagina’s. Durf daarbij ook buiten de gebaande paden te treden. Met de Facebook Edgerank kun je deze content dan vervolgens gaan optimaliseren en zorgen dat je Facebookpagina een doorslaand succes wordt!