Graph Search, de nieuwe pijler van Facebook.

Afgelopen dinsdag kondigde Mark Zuckerberg een nieuwe pijler aan voor Facebook: Graph Search. Wij waren al op de hoogte van deze nieuwe functie en lichten deze nu graag aan jullie toe.

Graph Search is een interne zoekmachine binnen Facebook.  Het helpt je om dingen te vinden op basis van aanbevelingen of interesses van je vrienden en ook van hun vrienden.  De eerste versie van Graph Search zal zich vooral richten op mensen, foto’s, plekken en interesses zoals muziek en films. Je moet denken aan zoekopdrachten zoals: “Vrienden die wonen in Rotterdam” of “Restaurants in Amsterdam waar mijn vrienden geweest zijn”. Dankzij aanbevelingen of andere gedeelde ervaringen van vrienden zullen de zoekresultaten beter aansluiten op jouw interesses.

Aanbevelingen van klanten/bezoekers en likes worden voor bedrijven belangrijker. Hoe meer mensen fan zijn van jouw pagina, hoe vaker jij zal verschijnen tussen de zoekresultaten van hun vrienden. Bedrijven die al goed op weg zijn met social media hebben dus een voordeel.  Een grote community zal voor nog meer bereik gaan zorgen. Om zover te komen is de juiste content noodzakelijk. Wees uitnodigend, onderscheidend en blijf hierin consistent.

Dankzij de specifiekere manier van zoeken worden mensen met een gemeenschappelijke interesse dichterbij elkaar gebracht. Voor de marketeer wordt het zo makkelijker om hier informatie uit te halen en deze toe te passen.

Google kan haar borst nat maken met deze nieuwe zoekmachine en ook beoordelingswebsites zullen zich zorgen maken. Wij vinden Graph Search een  waardevolle toevoeging voor Facebook. Het zal je nog sneller brengen naar de dingen waar jij naar op zoek bent.

Binnenkort zullen we nog een keer dieper op Graph Search in gaan. Vraag jij jezelf af of jouw bedrijf klaar is voor deze verandering of heb je behoefte aan een persoonlijk advies dan kan je contact opnemen met hans@socialbrains.nl.