Geregeld vragen mensen ons wat slimmer is, je community leden vragen om  content te delen of te liken? Met dit artikel halen we alle verwarring uit de lucht!  

De kern van deze verwarring komt voort uit 2 punten: Het “gewicht” van de 2 opties op Facebook en welk van de 2 heeft een grotere sociale impact. Het antwoord komt ook uit meerdere kanten en heeft te maken met een stukje psychologie, marketing en het systeem van Facebook.

Facebook maakt gebruik van een algoritme genaamd Edgerank. Hierin wegen likes lichter dan shares.

Het interessante van dit vraagstuk is dat er een stukje van het menselijke psyche om de hoek komt kijken. Wat wij merken is dat content die geshared dient te worden, bovengemiddeld wordt geshared (in vergelijking met content die geliked hoort te worden). In zulke situaties neemt het menselijk brein het voortouw. Ongeacht of er naar een actie wordt gevraagd of niet.

We gebruiken onderstaande post van Coca Cola als voorbeeld:

polar_bear

Coca Cola vraagt mensen om betrokkenheid van hun community. Uit het hoge aantal likes en shares blijkt dat de mensen graag het goede initiatief willen steunen.  Het is een post recht naar het hart van de community. Daarnaast doen schattige dieren het ook altijd goed ;-)

Het 2e voorbeeld is ook een post van Coca Cola. Dit is overduidelijk een post waarin aan wordt gezet tot een actie.

shares coca cola

Het resultaat is veel likes en reacties. Het aantal shares daarentegen is laag. Natuurlijk is dit zo omdat de post een stuk minder aantrekkelijk is om te delen.

Om nu terug te komen op het antwoord van de vraag die we in het begin stelde: wij raden aan om content te creëren wat echt deelbaar is in plaats van content waarin alleen om een like het doel is. Content wat mensen graag delen zal uiteindelijk ook “likeable” zijn. Posts die “likeable” zijn, zijn in de praktijk vaak niet erg aantrekkelijk om te delen.

Bent u benieuwd naar wat de juiste content voor uw social media strategie is? Neem contact op met onze managing directer Hans Dekker via 010-2540070 of hans@socialbrains.nl