Van warboel naar een gepersonaliseerde krant. We duiken in het nieuwe design van de news feed van Facebook.

Geen warboel meer, maar een gepersonaliseerde krant. Zo wordt het nieuwe design van Facebook omschreven.

Naamloos-2

Het nieuwe design van Facebook ziet er een stuk frisser en moderner uit dan het oude. Foto’s gaan een belangrijkere rol spelen. Ongeveer 50% van de content zal bestaan uit afbeeldingen, daarnaast worden ze een stuk groter in beeld gebracht. In de lay-out die ook een stuk ruimtelijker oogt komen de afbeeldingen uitstekend tot hun recht. Dankzij deze meer georganiseerde look krijgt content makkelijker de aandacht.

Naamloos-3

De chatfunctie is verplaatst naar een donkere balk aan de linkerkant. Deze balk is in- en uitschuifbaar en dus makkelijk te verbergen.  De advertenties staan nog steeds aan de rechterkant. Doordat de aandacht nadrukkelijker komt te liggen op de afbeeldingen valt het oog minder snel op de ads. Een goed design zal dus nog belangrijker worden.

Facebook devices verkleint

Een groot pluspunt is dat facebook nu op iedere device hetzelfde eruit ziet. Onze verwachting is dat deze verandering ook minder ingrijpend zal zijn als voorgaande. Hoofdzakelijk omdat veel gebruikers al ervaring hebben met de mobiele app. Doordat de hele lay-out een stuk rustiger is verwachten wij ook dat mensen langer zullen blijven op Facebook. Het aantal mensen dat alleen inlogt om te checken of er nieuwe berichten of notificaties zijn zal afnemen.

Vanaf deze week begint Facebook met het uitrollen van de veranderingen. Naar verwachting zal dit enkele weken gaan duren. Als je (net als ons) niet kan wachten om het nieuwe design in gebruik te nemen kan je jezelf hier inschrijven https://www.facebook.com/about/newsfeed.